Skibenes historie
Efter utallige års mislykkedes forsøg, så lykkedes det endelig i 2010 at bygge et skib, der var robust nok til at overleve anstrengelserne fra et helt Pirattogt. Det prægtige skib blev døbt Skøgen og har sejlet trofast med gruppen i mange år. I 2014 kom endnu et skib til, og hun går under navnet Den Våde Havfrue, og i 2015 kom Ormen, yarr!
2017 blev dog til sidste togt for både Skøgen og Ormen, så i 2018 kom det nye og ENDNU MERE fantastiske skib Skøgen II.
Skøgen og Ormen blev bygget i en nu forladt havn i Vejgaard, hvor Den Våde Havfrue og Skøgen II er bygget i en prægtig tørdok i Sæby. Alt sammen under kyndig opsyn og vejledning samt uovertruffen håndværk fra Bådbygger Piotr.
Byggedage
Tidsplanen for byggedage i 2023, hvor der er åbent for pøblen er under udvikling. Næste byggedag er:
- Tidsplanen er ikke offentliggjort endnu
Vi starter om morgenen og slutter om aftenen. Man behøver ikke at være med hele dagen. Det er helt i orden, hvis man dukker op senere eller går tidligt, hvis man har kage eller en lækker krop med (evt. begge!).
Muligvis har Bryggerpiraten smagsprøver med til når fadølsanlægget skal kalibreres. Dagen herfor er ikke fastlagt endnu.
Tidligere års erfaringer med skibe
- Folks medbragte sager fylder og vejer MEGET – der skal være lidt, men dog begrænset, plads til det med let adgang!
- Et tungt skib kan være vanskeligt at styre/bremse – folk, der går foran, bliver knust til kød-puré – den slags gør nas! Av! Av!
- Hvis man har hjul nok, overlever skibet! (Det må I gerne citere os for)
- Den største udfordring består ALTID i “bunden” – altså hjulene inkl. fundament – brug derfor rigeligt med hjul og store skruer! Mange skruer!
Kravspecifikationer til flåden
- Skal kunne indeholde følgende:
- Drikkevarer
- Mad
- Skøger og kaptajner
- Stort anlæg til Piratmetal
- Skal have solide hjul og understel – det er vigtigt, at det kan holde til, at der står dansende piratbabes på dækket!
- Skal være nemt at styre og skubbe
- Der skal være godt udsyn, så man ikke sejler sine medpirater ned (igen!)
- Der skal være en mega fucking høj mast, så man altid kan finde skuden uanset, hvor stiv man er – denne skal kunne klappes ned eller lignende af hensyn til broer, telefonledninger og flyvenegere
- Der skal være håndtag på begge sider af den forreste ende af skuderne, så man nemmere kan løfte den over kantsten, sovende slaver o.l.
- De forreste hjul skal beskyttes af en pind e.l., så de ikke er så sårbare overfor kantsten, glasflasker og selvdøde landkrabber mv.
- Stort musikanlæg der kan spille bidende højt pirat-hævi
- Fadøl indbygget i skibet og campingdunke med rom, negersæd og havvand!
Nye materialer der skal anskaffes
- Maling (sort, brun og rød) + pensler til evt. touch-up
- Gaffer-tape og snor…naturligvis
- Skruer – masser af skruer!
- Ledninger til strøm og andet
- WD-40 til at smøre hjul, Muskelpiraten og andre bevægelige dele
- Tusch til at skrive navne på krus og hinanden
- Køling af drikkevarer i form af masser af isterninger
- Ting vi har glemt…